Om vår kultur

Det klassiska uttrycket “redan de gamla grekerna” har säkert de flesta människor hört, både en och två gånger vid det här laget. Det finns helt klart en anledning till att det uttrycket existerar och används flitigt än idag. Den grekiska kulturen har verkligen en lång och spännande historia som få andra kulturer kan matcha. Åtminstone i Europa är den grekiska kulturen sannolikt oöverträffad och den har satt sina avtryck på en mängd platser i Sydeuropa. Genom att besöka historiska platser i Grekland för man snabbt en känsla av att detta är något extra. Här finns uråldriga tempel och andra intressanta byggnader. Ta bara Olympen utanför huvudstaden Athen, till exempel. Detta är en fantastisk plats som tål både ett och två besök. Dock finns andra platser i Grekland, och på dess öar, som är minst lika värda att besöka.

Den grekiska kulturen innebär också fantastisk mat, där både grillat kött, oliver och fetaost utgör en matupplevelse i sig. För den som är sugen på både spännande platser och god mat är Grekland väl värt ett besök.